Dar e posibila iesirea clasei muncitoare din istorie? Tot ce-i real e si posibil. Mai ales ca nu-i vorba decat de o simpla sintagma, potentata de o puternica incarcatura ideologica. O idee, mai exact, ce a facut epoca, in spatele careia au marsaluit prin timp "armatele industriale" despre care Marx gandea ca vor ingropa capitalismul. "Trec randuri, randuri muncitorii", suna un vers dintr-un cunoscut cantec revolutionar. Ei, muncitorii, cuvant caruia ideologii socialismului stiintific au reusit sa-i schimbe intelesul impotriva logicii si a sensului limbii, alcatuiau clasa muncitoare. Ei si constiinta lor de clasa.
Un mit: clasa muncitoare. Adica strungarii, fierarii, nituitorii, uniti prin constiinta misiunii lor istorice. Nu si cercetatorii, nu si inginerii, profesorii, medicii, artistii, functionarii din banci. De ce nu si ei? Ceea ce fac ei nu-i munca? Nu muncesc si ei? Nu produc si ei valoare adaugata? Problema era alta. Partidul comunist avea nevoie de un suport social, care sa-l legitimeze, si l-a inventat... De fapt, nu l-a inventat, ci l-a imprumutat de la filosofii umanistii.
E limpede ca nu revolutia din octombrie a legat munca exclusiv de cei ce bateau cu ciocanul, ci filosofia umanista. Revolutia din octombrie n-a facut altceva decat sa ia de-a gata o idee deja bine conturata si s-o puna in practica. In lumea larga, apoi, sub influenta victoriei socialismului in Rusia, capitalismul a inceput sa fie pus la zid. Si acuzat, tot mai mult si pe spatii tot mai largi ale planetei, ca ducea la domnia monopolurilor si la pauperizarea clasei muncitoare.
In aparenta, era aparata clasa muncitoare. In esenta, era aparat colectivismul. Din acest motiv, in primul rand, cercetatorii, profesorii, medicii, mai ales artistii n-au incaput sub aceasta sintagma ideologica: clasa muncitoare. Ei nu treceau
Radacinile colectivismului n-au fost insa definitiv scoase din istorie. Nici in lume si nici la noi. Cu deosebire la noi. Timp de mai multe decenii, colectivismul s-a cuibarit in mintile noastre, in sufletele noastre. Nu numai prin ideologia marxista, cu care am fost indoctrinati vreme indelungata. Ci si prin doctrinele umaniste, unele precedand sau insotind marxismul. Si chiar daca ideile umaniste, fara indoiala generoase, s-au regasit doar intr-o forma caricaturala in
E de inteles, de altfel. Toata marea literatura, incepand inca din secolul al XIX-lea, toate marile carti la lumina carora s-au format generatiile prezente, ce compun acum societatea romaneasca, sunt impregnate de filosofia umanista. O filosofie socata, in mod firesc, de adancimea fenomenului instrainarii umane in societatea capitalista. Si de
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu